Jó úton a nonprofit felé

Miközben egyszerűbbé teszi az energiaszámlák képét – legalábbis elméletben – a kormány, hogy ezáltal kevesebb legyen a fogyasztó panasz, a szolgáltatókat még több ügyfélszolgálati iroda megnyitására kötelezné. A parlament elé benyújtott törvényjavaslat szerint ugyanis mind a 198 járásban fenn kell tartani egy ügyfélszolgálatot, emellett további panaszirodákat kell kialakítani.

Nem éppen a koherens energiapolitika megvalósulását mutatja az a törvényjavaslat, amelyet Németh Szilárd és Zsigó Róbert fideszes honatyák nyújtottak be a parlament elé, és amely „szociálissá” alakítaná az energiaszolgáltatást. Ennek egyik legfőbb eleme, hogy a cégeknek még több ügyfélszolgálati irodát kell nyitniuk, ha az Országgyűlés elfogadja a javaslatot. A cél, hogy mind a 198 járás rendelkezzen ilyen intézménnyel. Azokon településeken, ahol több mint 5000 fő lakik, de nincs ügyfélszolgálat, ott panaszirodát kell létesíteni – igaz, ez utóbbi lehet akár közös épületben is más szolgáltatóval, közfeladatot ellátó szervezettel.

Ez a szándék merőben ellentmondásosnak tűnik az energiaszámlák egyszerűsítésével, hiszen elvileg annak célja, hogy az emberek jobban értsék a szolgáltatók tájékoztatását, ezáltal pedig kevesebben forduljanak panasszal az energiatársaságokhoz.

A szolgáltatók által már egy ideje várt kormánypárti beadvány – melynek egy korábbi, a Fidesz-frakció által még el nem fogadott verziójáról az EnergiaFocus.hu is beszámolt – emellett arra is kitér, hogy a levegőben lévő villanyvezeték egy részét a föld alá kell helyezni. Így a műemlékek felújításakor például nem maradhatnak légkábelek, de a törvény hatályba lépését követően már egyáltalán nem lehet majd légvezetéket telepíteni. Vagyis a kábelek cseréjekor fokozatosan tűnnek majd el az oszlopokon lógó vezetékek.

A fenti két intézkedés komoly, összességében akár százmilliárd forintos többletterhet jelent majd a szolgáltatók számára. Mindez éppen abban az időszakban érkezik, amikor a rezsicsökkentés miatt az elosztótársaságoknál keletkező nyereség is alig fedezi az egyetemes szolgáltatás veszteségét. Különösen úgy, hogy a fideszes képviselők beadványa kimondja: amennyiben az abban szereplő új feladatok plusz költséget jelentenek a szolgáltatóknak, azt nem veszik majd figyelembe a hatósági árak meghatározásakor.

Ezáltal lényegében megvalósul a már tavaly célként kitűzött nonprofit működés az iparágban. Bár mindez jól hangozhat, de tény, hogy néhány egyszerűbb változtatással a szabályozásban – mint például többhavi számla egy borítékban való kiküldése, az ügyfélszolgálati irodák számának csökkentése és a panaszok elektronikus útra terelése – akkora tartalékot lehetne felszabadítani a lakosságot ellátó cégeknél, amellyel könnyen átvészelnék a tarifák megvágást is, különösen ha arra a fűtési szezon előtt ismét sor kerül.

YouTube videó