Jogot sértett az Energetikai Központ, de nem kapott büntetést

Megtévesztette a fogyasztókat több tekintetben is az Energetikai Központ – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A jogsértő  magatartás ellenére azonban nem bírságolta meg a lakossági piaci áramszolgáltatót, mivel a vizsgálat során a hatóság arra jutott: a fogyasztókat végeredményben nem érte anyagi kár.

Jogsértő magatartásának megszüntetésére kötelezte a GVH az Energetikai Központot, miután lezárult a lakossági áramszolgáltató ellen mintegy fél évvel ezelőtt indított eljárása. A Versenyhivatal június 12-i keltezésű határozata értelmében az Energetikai Központ megtévesztette a fogyasztókat a leendő ügyfelek felkeresése, a szerződéskötés célja, illetve a kereskedőváltás egyes jellemzői tekintetében.

A GVH lakossági panaszok nyomán folytatott le vizsgálatot az áramszolgáltatónál. A cseh hátterű társaság a hatósági áras egyetemes szolgáltatáshoz képest jelenleg 3, illetve 6 százalékkal (korábban 4, 6 és 8 százalékkal) olcsóbban kínál villamos energiát a háztartásoknak. A kedvezmény azonban nem a teljes végfogyasztói árra, csupán az annak körülbelül felét kitevő energiadíjra vonatkozik.

A Versenyhivatal határozata alapján az alábbi fogyasztói panaszok jelentkeztek az Energetikai Központtal szemben:

  • Az ügynökök úgy íratják alá a szerződést, hogy ez csak egy „előszerződés”, ami semmilyen kötelezettséggel nem jár
  • Az ügynökök azt kommunikálják a fogyasztók felé, hogy mivel hűségesek voltak a jelenlegi szolgáltatójukhoz, ezért kapnak 4-6-8% kedvezményt
  • Az ügynök az Elmű/E.ON munkatársának adta ki magát
  • Az értékesítők azt állítják, hogy megszűnik az egyetemes szolgáltató
  • Az ügynökök azt mondják a fogyasztóknak, hogy 30 napjuk van eldönteni, hogy akarják-e a szerződést vagy sem.
  • Az üzletkötők azt mondták neki, hogy átveszik az Elmű-től a számlázást, az adatai egyeztetés miatt kellenek, de szolgáltatóváltásról nem volt szó
  • Az ügynök azt állította, hogy kötelező átlépni az Energetikai Központhoz
  • Az ügynök azt mondta, hogy a magyar államtól jött, ha megadja az adatait, akkor jogosult lesz a 16% kedvezményre

A GVH értékelése szerint azonban a megkeresett fogyasztóknak minden esetben meg kellett erősíteni – főként telefonon – a szolgáltatóváltást, ezért lett volna lehetőségük elállni a személyesen, az ügynökkel aláírt szerződéstől. Emellett a Versenyhivatal rendben találta az ügynököknek az Energetikai Központ által megküldött oktató anyagokat, illetve értékelte, hogy az áramszolgáltató maga is vizsgálatot kezdeményezett azoknál az ügynököknél, amelyről fogyasztói panaszok érkeztek.

Ezen kívül a GVH megállapította, hogy miután a szolgáltatóváltással az ügyfeleknek az egyetemes villanyárnál kevesebbet kellett fizetniük, így nem érte őket anyagi kár, még akkor sem, ha akaratuk ellenére léptek át a szabadpiaci szolgáltatóhoz. A Versenyhivatal bírságot nem szabott ki, csupán kötelezte az Energetikai Központot, hogy a vizsgálat során a tanúk meghallgatása kapcsán felmerült 60 242 forint költséget térítse meg 30 napon belül.

Mint arról korábban beszámoltunk, az Energetikai Központ nem csak az ügyfelek megszerzésében, hanem a számlázás során is aggályos magatartást tanúsít, ám utóbbi nem képezte a mostani GVH-eljárás tárgyát.

YouTube videó