Még egyszer ennyi ügyfélszolgálat nyílik

By | 2015.04.10.

Megduplázódik a lakossági energiaszolgáltatók ügyfélszolgálati irodáinak száma – derül ki az EnergiaFocus.hu által gyűjtött adatokból. Egy a múlt héten elfogadott törvénymódosítás értelmében ugyanis a gáz- és áramtársaságoknak minden járásközpontban jelen kell lenniük, az 5000 fős településeken pedig panaszirodát kell létesíteniük.
Körülbelül még egyszer annyi új ügyfélszolgálati irodát nyitnak majd az egyetemes energiaszolgáltatók, mint amennyi most van. Az EnergiaFocus.hu által a társaságoktól gyűjtött adatok szerint így a mostani 243 iroda száma nagyjából megkétszereződik.
Ennek hátterében az a „szociális közműszolgáltatásról” szóló törvénymódosítás áll, amelyet a parlament a múlt hét elején fogadott el. Ez ugyanis előírja, hogy a szolgáltatóknak valamennyi járásközpontban irodát kell fenntartaniuk. Mindez azonban nem elég, mivel a törvény értelmében minden olyan településen panaszirodát kell létesíteni, ahol a lakosság száma eléri az 5000 főt. Azonban sem az ügyfélszolgálatoknak, sem a panaszirodáknak nem muszáj önálló irodaként működniük, tehát például a postahivatalokban is létre lehet hozni ilyeneket – mely jóval kisebb költséget jelent, mint amit egy teljes ügyfélszolgálat igényel.
A szabályozás változás a legérzékenyebben a Tigázt és a Főgázt érintik. A két cég ugyanis egymás szolgáltatási területére is rendelkezik engedéllyel, Budapesten kívül Pest megye és Észak-Kelet-Magyarország jelentős részét is le kell fedniük irodákkal. A Tigáz jelenleg összesen 37 ügyfélszolgálati irodával rendelkezik, ehhez pedig további 63-at kell megnyitnia – a panaszbejelentő létesítményekkel együtt. A Főgáz eddig mindössze 20 ügyfélszolgálati irodát nyitott (ebből csak 6 található a fővárosban), e mellé pedig ugyancsak több mint 60 újabb helységet kell létrehoznia a törvény miatt.

Új ügyfélszolgálati irodák száma
A GDF Suez ma 25 ügyfélszolgálati irodát tart nyilván, melyből 7 a korábbi Égáz, 18 pedig a régi Dégáz szolgáltatási területére esik. A francia hátterű szolgáltató 20-nál is több új irodát lesz kénytelen nyitni, ám ebben még nincsenek benne a panaszkezelő helyiségek. Az Elmű-ÉMÁSZ csoport jelenleg összességében 37 ügyfélszolgálattal rendelkezik, amihez további 23 irodát, és további panaszbejelentő létesítményeket kell majd létrehoznia.
Az E.ON esetében nem jutottunk ugyan információhoz azzal kapcsolatban, hány új helyiséget kell majd nyitniuk. Ám mivel a társaságcsoport nagy kiterjedésű területen összesen 3,1 millió ügyfelet lát el gázzal és árammal, ügyfélszolgálataik száma pedig már most is eléri a 105-öt, valószínűsíthető, hogy német tulajdonú szolgáltató a legjobb esetben is csak 30-40 új irodával úszhatja meg.
Ugyancsak nem rendelkezünk pontos adattal az EDF Démászról, de az áramellátó cég az egyetemes szolgáltatók közül a legkevesebb, 19 irodával rendelkezik. Mivel a társaság területileg is a legkisebbnek számít, így akár 10-12 új ügyfélszolgálat is elegendő lehet esetükben.
A több mint 200 új ügyfélszolgálati iroda megnyitása óriási költséget jelent majd a szolgáltatók számára, amit a további rezsicsökkentési szándék miatt aligha érvényesíthetnek majd az energiaárakban. Ugyanakkor a takarékoskodásra is meglehetősen szűk mozgásterük maradt ezen a téren. Úgy tudjuk, több cég a Magyar Postával tervezett együttműködni: egyes postahivatalok panaszirodaként is működtek volna, ahol az ott dolgozókat képezték volna ki a szolgáltatókkal kapcsolatos bejelentések kezelésére is. Mindez azonban nem valósulhat meg, hiszen a múlt héten elfogadott törvénymódosítás megtiltja, hogy a cégek kiszervezzék a fő tevékenységeiket, s ezek közt van az ügyfélszolgálat is. Így tehát lehet majd ugyan postahivatalban panasziroda, ám ott az egyetemes szolgáltatóknak külön saját embereket kell foglalkoztatniuk.