Nyárra csúszik az új CNG kút

By | 2014.04.21.

Bár tavaszra tervezték, csak a nyár folyamán készül el a főváros új sűrített földgáz (CNG) töltőállomása – tudta meg az EnergiaFocus.hu. A CNG-vel hajtott járművek így hamarosan Budán, a Budaörsi úton is tankolhatnak majd. A most kiírt CNG-busz pályázatnak köszönhetően nemsokára tovább emelkedhet a kutak száma.
Nyártól már Budán is lehet majd sűrített földgázt tankolni, miután a Főgáz megnyitja második CNG töltőjét is. Mint arról korábban beszámoltunk, a gázszolgáltató már a tavasz folyamán tervezte bővíteni a CNG kutak számát, ám a szerződéskötési fázis a tervezettnél jobban elhúzódott, ezért csúszik a beruházás.
Az EnergiaFocus.hu információi szerint a következő földgáz kút a Budaörsi úton nyílik majd. A Főgáz eddig egy ilyen kúttal rendelkezett: a X. kerületében a Kőbányai úti MOL-kúton még 2011 október 27-én adták át az első CNG töltőjüket, mely az első ilyen nyilvános állomás volt Budapesten is. (Győrben és Szegeden a GDF Suez már évek óta működtet egy-egy sűrített földgáz kutat.) A fővárosban ma egy kilogramm CNG 345 forintba kerül a Főgáz honlapja szerint.
Nem kizárt azonban, hogy hamarosan megtöbbszöröződik a budapesti CNG töltők száma. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) ugyanis április 4-én írt ki egy 1,6 milliárd forintos keretösszegű pályázatot sűrített gázzal hajtott buszok beszerzésére.

Egyre több busz tankolhat a Főgáznál
Ezen állami vagy önkormányzati közlekedési társaságok vehetnek részt, pályázni pedig arra az összegre lehet, amennyivel egy CNG-busz többe kerül a benzines vagy dízeles társainál. Ezzel együtt a pályázónak vállalnia kell, hogy ugyanannyi környezetvédelmi szempontból elavult járművet kivon a forgalomból, ahány sűrített gázzal működő eszközt beszerez.
Nem ez azonban az egyetlen feltétel, aminek meg kell felelni a szén-dioxid kvótákból származó bevételből finanszírozott kiírásban. Az NFM közleménye alapján a pályázónak ugyanis biztosítania kell a buszok közlekedtetéséhez szükséges infrastruktúrát (mint például a töltőállomásokat), és azt legalább három éven át üzemeltetnie kell.
A Budapesti Közlekedési Központ és a Főgáz közötti együttműködés kézenfekvőnek tűnik, hiszen a gázszolgáltatóban a fővárosi önkormányzat ma is 50 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik. Különösen úgy, hogy májustól egy hónapon át a BKV – és a budapesti lakosok – egy sűrített gázzal üzemelő buszt tesztelnek majd.