Szabálytalanul számláz az Energetikai Központ

By | 2013.01.21.

Jogszabályba ütköző formátumú számlákat állít ki az új piaci lakossági áramszolgáltató, az Energetikai Központ Zrt. A cseh tulajdonú cég 3-6 százalékkal kínál olcsóbb villamos energiát az egyetemes szolgáltatásban elérhető tarifánál, de az EnergiaFocus.hu-hoz eljuttatott számlák még a cég üzletszabályzatának sem felelnek meg.
Több különös részlet figyelhető meg az Energetikai Központ (EK) által kiküldött villanyszámlákban. Egyik olvasónk a társasággal szerződött úgy, hogy októbertől már az új szolgáltatónak kellett volna havonta csekket küldenie. A szerződés szerint az EK azt vállalta, hogy 3 havi gyakorisággal küld ki számlákat, ehhez képest olvasónk egyből 11 számlát kapott. Ez már önmagában szerződésszegésnek számít, de törvényi szempontból ennél komolyabb probléma, hogy valamennyi számla azonos sorszámmal rendelkezik. Márpedig a hazai jogszabályok értelmében minden egyes számlát egyedi sorszámmal kell ellátni.
Ezen kívül a számlakép sem felel meg a lakosság számára jogszabályban rögzített formátumnak. (Igaz, az Energetikai Központ nem egyetemes szolgáltató, de a törvény értelmében az előírt számlakép betartása valamennyi egyetemes szolgáltatásra jogosult fogyasztó – így a lakosság – esetében kötelező.)
Hiányzik például a számláról a következő leolvasás várható dátuma és nincs feltüntetve az elszámolt összes fogyasztás (a számlából ugyan kikövetkeztethető a mennyiség, ám a legutóbbi formátumegyszerűsítés lényege éppen az volt, hogy a fogyasztók számára egyértelműen jelezni kell, mennyi energiát használtak fel). De ugyanígy nem található a papíron a mérőóra gyári száma, és az induló mérőállás sem. Ez utóbbinak olvasónk esetében az első, vagyis októberi számlán kellett volna szerepelnie, csakhogy októberre az EK nem küldött számlát, bár annak pótlását későbbre ígérték.

Novemberi számla az EK-tól
A szolgáltató tavaly júniusban kapta meg a kereskedelmi engedélyt a Magyar Energia Hivataltól (MEH), azóta pedig információink szerint mintegy ezer lakossági fogyasztót szereztek. Az EK jelen van Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban, Magyarországon pedig a honlapjuk szerint egyelőre csak az Elmű és az ÉMÁSZ ellátási területén elérhető a szolgáltatásuk. Ennek ellenére a hozzánk eljutott információk szerint az E.ON területéről is rendelkeznek már lakossági fogyasztóval.
A legutóbbi kormányzati bejelentések januártól ugyancsak rendkívül nehéz helyzetbe hozhatják az Energetikai Központot, mivel az elképzelések szerint 10 százalékkal csökken majd az egyetemes szolgáltatói áramtarifa. Ez azt jelenti, hogy az EK-nak ezen felül kellene még 4-8 százalékos kedvezményt adnia fogyasztóinak, de Magyarországon jelenleg nem látszik olyan üzleti modell, amely alapján ezt a tevékenységet a jelenlegi formában nyereség mellett lehetne folytatni.
Ennek ellenére a piaci szolgáltató továbbra is ügyfeleket próbál meg szerezni, elsősorban a házaló ügynökei által. Az EnergiaFocus.hu értesülései szerint az EK ugyanazokat a holland és szlovák tulajdonú társaságokat bízta meg ezzel a feladattal, amelyek korábban a gázszolgáltató EMFESZ Kft.-nek is dolgoztak, ám amelyekkel az azóta engedélyét vesztett ellátócég rövid időn belül szerződést is bontott, mivel félrevezető információkkal próbálták megszerezni a potenciális ügyfelek aláírását az új szerződésekhez.
Cikkünkben korábban valótlanul állítottuk, hogy a Magyar Energia Hivatal az Energetikai Központ felé többször jelezte, vissza fogja vonni az engedélyét, amennyiben a társaság nem pótolja a hiányosságait úgy, hogy működése a jogszabályoknak teljes mértékben megfeleljen. A valóság ezzel szemben az, hogy a Magyar Energia Hivatal a mai napig semmilyen formában nem jelezte az EK Zrt. felé, hogy az szabálytalanul működne, s engedélyének visszavonását sem helyezte kilátásba.