Néha megéri az elektromos autó a dízellel szemben

Már van olyan eset, amikor egy elektromos hajtású autó jobban megéri, mint egy dízeles – legalábbis egy amerikai tanulmány szerint. A villanymotor azonban egyelőre csak a piros lámpákkal teletűzdelt városi forgalomban gazdaságosabb.

Bár az elektromos autó drágább, a fenntartási költsége kisebb, mint egy dízeles gépjárműnek. Ugyanakkor utóbbinál pont a fordítottja igaz. Az, hogy végül melyik éri meg jobban elsősorban attól függ, milyen körülmények között kell használni a kocsit. Így a legfontosabb tényező az, hogy mennyire gyakran kell megállni vele.

- Az Egyesült Államokban például a városi elektromos teherautók átlagosan 30 százalékkal kevesebb energiát fogyasztanak, és 40 százalékkal kevesebb üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mint gázolajjal működő társaik, miközben körülbelül ugyanakkora költséggel járnak, ha a beszerzési árat és az üzemeltetés költségeit tekintjük – mondta Dong-Yeon Lee, a georgiai intézmény Ph.D. Hallgatója. – A költségek és a károsanyag-kibocsátás mértéke ugyanakkor függ attól, hogy hogyan és mikor használják a teherautókat – tette hozzá a kutató.

Van, amikor már megéri

Van, amikor már megéri

A nemrégiben publikált vizsgálat szerint városban – ahol gyakran kell megállni és elindulni – az elektromos teherautók durván 50 százalékkal gazdaságosabbak, mint a dízel járművek. Ilyen körülmények között az elektromos járművek minimum 20 százalékkal olcsóbbak, mint a dízel megfelelőik, és körülbelül fele annyi káros anyagot bocsátanak ki. Ennek oka, hogy az olyan helyeken, ahol gyakran kell megállni és újra elindulni, az elektromos motor nagyobb teljesítménye, és a fékrendszerből visszanyert energia segít a nagyobb hatékonyság elérésében.

Ugyanakkor az elektromos járművek sokat veszítenek az előnyeikből a városon kívül, mivel itt ritkábban kell megállni velük, és nem kell olyan lassan haladni, mint a lakott településeken. Éppen ezért bizonyos feltételek mellett az elektromos járművek többe kerülhetnek, mint a dízel megfelelőik, például akkor, ha drága a töltés, ha az akkumulátort cserélni kell, vagy ha autópályán használják a teherautókat.

A gazdaságosságot az is nagyban befolyásolja, hogy kell-e az elektromos járművek akkumulátorát cserélni: a lítium-ion akkumulátorokat ugyanis alapvetően úgy tervezik, hogy mindaddig működjenek, amíg a teherautók. Ám az akkumulátorok árának csökkenése és a dízel üzemanyag árának változása nagyban megnehezíti az összevetést.

A kutatók a vizsgálat előtt azt az eredményt várták, hogy az elektromos járművek minden esetben költségesebbek lesznek, mint a dízel változatok, főként azért, mert az elektromos járművek beszerzési ára ma még jóval magasabb, mint a dízeleké. Éppen ezért a kutatókat is meglepte az az eredmény, amely szerint az elektromos teherautók bizonyos körülmények között kevésbé költségesek, mint a dízel járművek.

- Eszerint ha az elektromos teherautót megfelelő körülmények között alkalmazzák, a szállítmányozók nagyobb nyereségre számíthatnak, miközben energiát takarítanak meg és csökkentik a károsanyag-kibocsátás mértékét is – vonta le a konklúziót Lee.

YouTube videó